Consells pràctics per a blogs professionals i d’empresa

març 22nd, 2008 by genisroca

Horror VacuiNo fa gaire Alberto Ortiz de Zárate, Alorza, ha publicat el seu Manual de uso del blog en la empresa, indispensable per aquells que encara es pregunten quin paper pot jugar un blog en el seu desenvolupament professional. Gràcies a esforços com el d’Alberto, cada cop són més les empreses, organitzacions i institucions que exploren l’us dels blogs per a comunicar-se i relacionar-se, ja sigui amb l’exterior (els seus clients, el seu mercat, el seu entorn) o amb l’interior (els seus empleats, els seus col·laboradors, els seus accionistes).

S’ha escrit molt sobre algunes de les possibles claus per a l’éxit d’un blog, i la majoria dels consells incideixen en la conveniència d’escriure de manera regular, atendre els comentaris, enllaçar a tercers, o escriure per convicció i no per interès… però tot això no resol el que acostuma a ser el dubte inicial: quin estil editorial adoptar?, amb quin to escriure?, com evitar l’horror vacui davant el full en blanc?.

Aquestes línies pretenen aportar algunes possibles tàctiques –que no estratègies– per aquests blogs corporatius, encara que també poden ser aplicables a aquells professionals que volen impulsar un blog a títol personal.

Un cop definit el motiu que impulsa el blog, la seva línia temàtica, pot resultar útil imaginar els possibles continguts intentant adaptar-los a un d’aquests sis formats:

Eines i recursos
Posts dedicats a explicar i comentar eines i recursos que poden ser útils per als lectors. A l’estil del que ens ofereix Genbeta, un blog indispensable per a descobrir nous programaris i noves funcionalitats.

Lectures i conceptes
Reflexions derivades d’una lectura, una conferència, un congrès o qualsevol altre format de transferència de coneixement. L’autor pot fer-ne la crònica o el resum, i enriquir-ho amb les seves opinions i reflexions, com va fer Lola Mola aquest gener quan la Catosfera a Granollers, o Enrique Dans en llegir el darrer i genial article de Chris Anderson .

Experiències i bones pràctiques
Comentari d’una situació viscuda, d’un cas real, o d’una bona pràctica coneguda. És un recurs molt útil, doncs permet desenvolupar una idea o un concepte a partir de l’explicació detallada d’un cas concret, quelcom que acostuma a fer sovint Juan Freire, a qui agrada aterrar a casos concrets les seves sempre lúcides observacions.

Entrevistes i testimonis
Trascripció de diàlegs i entrevistes amb persones interessants per la seva relevància i/o experiència en el tema tractat al blog. Aquest és un format molt agraït doncs permet apropar testimonis i opinions de tercers, i molt viable donat que l’intercanvi de preguntes i respostes es pot resoldre per correu electrònic amb el personatge entrevistat, cosa que amplia molt el ventall de possibilitats. En aquest format destaca l’impagable blog de Joan Carreras, amb interessants entrevistes a responsables de la ràdio i televisió pública catalana.

Actualitat i novetats
Comentari de notícies, successos o novetats recents. Él el format que permet reaccionar de manera ràpida a les incidències del dia a dia, i que permet evitar la sensació de que el nostre blog viu al marge de la realitat. Com el que fan els Microsiervos, en concret Wicho, cada cop que una nau va a l’espai.

Idees i propostes
Si fos el cas, i l’autor tingués una idea. Però com tots sabem, això es força inusual, i la majoria dels que escrivim un blog ens limitem a comentar i replicar el que hem vist, sentit o llegit en un altre lloc. I és que amb blogs o sense, tenir quelcom original a dir és un veritable repte a l’abast de molt pocs. Un dels que intenta explorar noves idees i proposar conceptes i debats que permetin el seu desenvolupament és Ricard Ruiz de Querol.

Un exemple impecable de blog destinat a objectius professionals i que combina aquests sis formats és el de l’anteriorment citat Joan Carreras, que al seu Janquim explica amb valentia i honestedat el dia a dia d’una organització com la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, així com les idees i vivències que considera el poden ajudar a ell i als seu companys a millorar en la gestió corporativa del coneixement.

Pensar en quina d’aquestes sis categories es podrà refugiar allò que anem a escriure pot servir com a font d’inspiració, i un recurs útil per a desbloquejar l’horror vacui i orientar la creativitat. Un blog que desenvolupi aquests sis formats serà un blog força complert, si més no formalment. Quedarà, com sempre, el repte d’aportar valor.

Etiquetes: , , ,

0 Responses to “Consells pràctics per a blogs professionals i d’empresa”

Feed for this Entry Trackback Address
  1. No hi ha comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *