La batalla pels pagaments a la pantalla petita

abril 17th, 2013 by genisroca

Pantalles
Fins ara hem fet servir Internet des de terminals de pantalla gran, la dels nostres equips de sobretaula o dels nostres portàtils, i ara estem fent servir Internet des de pantalles petites, la dels nostres mòbils o tablets. Però aquest no ha estat l’únic canvi, hi ha una altra cosa que ha canviat: el model de negoci.

Amb les pantalles grans els models de negoci de Internet mai vàren aconseguir massa diners de la butxaca dels usuaris finals. A la pantalla gran ens hem acostumat a fer servir les coses de manera gratuita. Si Google ens fes pagar per cada cerca, canviariem de cercador. I quan ens han volgut fer pagar per llegir les notícies del nostre diari, hem canviat de diari.

A la pantalla gran els models de negoci majoritaris s’han basat en serveis gratuits capaços de reunir grans audiències, i els diners s’obtenien (quan n’hi havia) mitjançant la publicitat o les dades que aquestes grans audiències podien generar. El resum podria ser: la gent no està disposada a posar-hi diners, els hauras de buscar en un altre lloc.

Però amb les pantalles petites tot ha canviat, Amb les pantalles petites ens hem acostumat a pagar.

Amb el telèfon ja estàvem acostumats a pagar. Pagàvem per cada trucada, per cada missatge, i ho feiem de manera implacable: tants segons de trucada, tants cèntims de cost. Que Internet arribés al mòbil significava que Internet arribava a un dispositiu on els usuaris ja estaven acostumats a pagar. Actualment paguem per apps que mai hauriem pagat en pantalla gran.

El mòbil dóna peu a nous models de negoci on, ara sí, podria ser el client final qui posés els diners. BBC té una app per veure alguns dels seus programes des del mòbil, iPlayer, que costa 7,99€ el mes, o 74,99€ a l’any, i que és un éxit rotund. El servei no existeix en versió web, perque en pantalla gran ningú hauria acceptat pagar per veure un programa de la BBC.

Així doncs, la novetat és que hi ha gent disposada a pagar per accedir a serveis i continguts des d’un dispositiu mòbil. I aquesta és la premisa per a entendre qué està passant a la indústria del mòbil: hi ha una veritable pantalla per veure qui gestionarà aquest increible volum de transaccions econòmiques.

Apple va reinventar el concepte de mòbil amb el seu iPhone, i ja d’entrada ho va complementar amb el concepte de botiga AppStore. L’usuari anirà a una botiga a buscar aplicacions, moltes gratuites però altres de pagament… i Apple es quedarà un 30% de tot el que allà hi passi. Un gol per l’esquadra per als operadors de telefonia mòbil, que han vist com apareix un actor que esquiva el seu sistema de facturació mensual amb el consumidor.

Fins ara la gestió dels pagaments estava en mans d’una part dels proveïdors del servei (per exemple Telefònica o Vodafone) i de l’altra per part dels gestors econòmics (per exemple VISA, Mastercard o qualsevol dels nostres bancs). I a aquest entorn ara s’hi ha afegit un tercer actor: el fabricant del telèfon.

Qui gestionarà el transaccional als mòbils?. El fabricant de smartphones intenta que la seva plataforma sigui exclussiva i que els usuaris vagin a la seva botiga (AppStore per a Apple, PlayStore per a Android, però Blackberry també ha fet la seva, i Telefónica, i un llarg etcètera). Hi ha qui diu que Samsung li ha restat protagonisme a Google en la plataforma Android, però mentre la gent compra telèfons a Samsung, la botiga d’apps és propietat de Google. No està gens malament per a Google.

Hi ha pocs dubtes que ben aviat el telèfon mòbil serà el nostre dispositiu personal per a fer pagaments. Farem servir el telèfon mòbil per accedir al metro, per a pagar a l’estanc, per pagar l’entrada al cine… més enllà de les apps, liderar les transaccions econòmiques a les plataformes mòbils pot ser el gran negoci del segle XXI. Telefónica, Vodafone, Apple, VISA, Santander, BBVA, Google, laCaixa, Mastercard, ATT… estem parlant de milers de milions. La batalla no serà petita.


0 Responses to “La batalla pels pagaments a la pantalla petita”

Feed for this Entry Trackback Address
  1. No hi ha comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *