Explores o explotes?
Hi ha directius que tenen una clara tendència a buscar noves maneres de fer, nous punts de vista, nous plantejaments. Però també hi ha directius que s’orienten a ordenar i estabilitzar, a procedimentar i a normalitzar. Els primers exploren, els segons exploten. Els primers es salten les normes, els segons les dicten. Els dos són indispensables, malgrat que siguin difícils de conjugar en una mateixa organització.
Tots dos saben que el futur serà digital, i tots dos estan fent els deures. Però són dues maneres de fer diferents. I les dues són correctes. Simplement, si vols treballar amb ells has de saber identificar ràpidament si et trobes davant un directiu digital explorador o bé explotador. Sense aquesta dada, tens el risc de no entendre’ls i, el que és pitjor, de no ser útil.
Els directius exploradors tenen com a propòsit estratègic la innovació i el creixement. Les seves competències són emprenedores i les seves tasques essencials són el desenvolupament de nous productes, les innovacions espectaculars i la ràpida adaptació a les novetats de l’entorn. Demanen estructures flexibles i adaptables, i els seus controls i recompenses es basen en el creixement i les fites intermèdies. La seva cultura és la velocitat, la flexibilitat, l’experimentació i l’assumpció de riscos i, per això exerceixen un lideratge visionari i compromés.
Els directius explotadors tenen com a propòsit estratègic el cost i el benefici. Les seves competències són operatives i les seves tasques essencials són l’eficàcia, les operaciones i la innovació progresiva. Demanen estructures formals i mecanicistes, i els seus controls i recompenses es basen en els marges i la productivitat. La seva cultura és l’eficiència, el baix risc, la qualitat i els clients, i per això exerceixen un lideratge autoritari, d’adalt a baix.
Si a la teva empresa tots els directius són exploradors, tancareu arruinats. Si a la teva empresa tots els directius són explotadors, tancareu per obsolescència dels vostres productes i serveis. Els exploradors necessiten als explotadors, i els explotadors necessiten als exploradors. El veritable éxit és saber conjugar-los de la manera adequada.
Si ets explorador i el teu cap és explotador, has de fer un esforç per centrar-te en la mètrica i els indicadors per a demostrar els teus avenços amb dades objectivables. Si ets explotador amb un cap explorador has de fer un esforç per entendre les tendències i conèixer les darreres novetats. Però el que no funciona és demanar-li a un explorador que es posi a endreçar procediments i estabilitzi resultats, o a un explotador que identifiqui les tendències que marcaran el futur de la companyia. Com tampoc funciona que siguis bo explotant i tinguis enveja sana dels que exploren, o que siguis explorador i vulguis ser creible argumentant l’excel amb la previsió d’ingressos de la teva darrera idea.
Fan falta més explotadors en els processos de digitalització de les companyies, i més exploradors en el redisseny de processos a les organitzacions. El veritable valor per a una empresa és aconseguir equips híbrids on uns i altres col·laborin.
I tú… ets explorador o explotador? I el teu entorn?
Jaume S.
Genís, m’ha fet gràcia el paral·lel amb el que deia fa uns anys el Nobel irlandès Seamus Heaney sobre els lectors/traductors de poesia (que assalten o s’instal·len) a http://xavierfarreabcd.blogspot.ca/2008/05/traducci-i-una-metfora.html
maig 25th, 2013 at 17:58